Как да доживеете поне до 100 години?

Как да доживеете поне до 100 години
14 изненадващи причини, които удължават живота
 
През 20 век продължителността на живота се е увеличила средно с 30 г. – най-големият скок в човешката история. Столетниците вече не са своеобразен клуб на малцината щастливци – само от 1990 до 2000 г. те са се увеличили с над 50%.

На какво точно се дължи това увеличение?! Учените непрекъснато дават различни обяснения. Списъкът става все по-дълъг и много от причините звучат съвсем логично.

Сред тях има обаче и някои, които звучат странно на пръв поглед. Въпреки това изследванията показват, че те имат своето заслужено място сред причините за дълголетието.

1. Майка ви е била млада, когато ви е родила

Ако възрастта на майка ви е била под 25 г., когато сте се родили, шансът ви да доживеете до 100, е два пъти по-голям, показват изчисленията на учени от Университета на Чикаго, САЩ. Тяхното обяснение е, че най-вероятно природата е заложила у жените колкото са по-млади, толкова яйцеклетките, които се отделят и са готови за оплождане, да са по-здрави.

2. Обичате чая

И черният и зеленият чай съдържат много катехини – вещества, които помагат да правилното функциониране на кръвоносните съдове и защитават сърцето.

Японско изследване, обхванало над 40 000 души, сочи, че хората, които пият по 4-5 чаши зелен чай на ден, са със значително по-малък риск от сърдечно-съдови заболявания. Други подобни проучвания показват подобни резултати при черния чай.

3. Обичате да ходите пеша

Хората, които ходят пеш поне половин час дневно, живеят поне 10 г. повече от тези, за които разходката е “необходимо зло”, според ново изследване. При това резултатите са такива независимо от теглото на човек и това колко мазнини е натрупал. Учените са на мнение, че дори 10-минутната разходка превърната във всекидневен навик, осезателно заздравява сърцето и облекчава работата му.

4. Избягвате газираните напитки (дори диетичните)

Изследователи от Бостън са установили, че дори една газирана напитка на ден (без значение дали е диетична) удвоява риска от метаболитен синдром – своеобразен сбор от негативни последици за здравето като високо кръвно, повишено ниво на инсулин, натрупване на мастна тъкан (особено в областта на корема) – все причини за повишен риск от сърдечни заболявания и диабет.

Според диетолозите, привикването към сладките напитки води и до предпочитане на сладката храна. А това създава реална опасност от наднормено тегло и затлъстяване.

Изчисленията показват, че добрият контрол върху кръвното налягане и холестерола, както и отказът от цигарите, могат да удължат живота с 6 до 10 г.

5. Имате силни крака

Силата в долната част на тялото означава добър баланс, гъвкавост и издръжливост. А с напредване на възрастта тези фактори придобиват все повече значение – особено за избягване на фрактури – изключително опасни в късните години от живота.

Статистиката сочи, че 20% от хората, които получават фрактура на тазобедрената става, живеят до година след това и умират в резултат на усложнения в резултат на травмата.

6. Обичате плодовете с наситен цвят

Грозде, боровинки, червено вино – всички те дължат своя наситен плътен цвят на количеството полифеноли в тях – вещества, които намаляват риска от сърдечни заболявания и според някои изследвания предпазват от Алцхаймер.

Полифенолите спомагат за здравината и еластичността на кръвоносните съдове, т.е. спомагат и за доброто функциониране на мозъка – подобряват паметта благодарение на комуникацията между невроните.

7. Като дете не сте имали наднормено тегло

Ива заболявания, при които предпоставките предшестват самата болест с години. Така например ново изследване, чиито резултати са публикувани в Journal of Pediatric, показва, че наличието на тегло над нормата до 14-годишна възраст значително увеличава риска от диабет тип ІІ по-нататък в живота. При възрастните, страдащи от диабет, рискът от сърдечно заболяване е с 2 до 4 пъти по-голям.

8. Не сте фенове на бургерите

На пръв поглед 1-2 сандвича на ден и няколко парчета месо на скара не са някакъв проблем. Но проучванията показват, че употребата на повече от 400-500 г месо седмично (колкото по-мазно, толкова по-вредно) увеличават вероятността от рак на дебелото черво – третото най-често раково заболяване. Този риск нараства с 42% при всеки 100 г месо повече на седмица, сочи доклад на Американския институт за изследване на рака.

Учените обясняват това действие на месото с карциногените, които се образуват в него при печене, пържене и опушване, както и на нитратите, с които то се обогатява все по-често при приготвяне на колбаси.

За намаляване на риска диетолозите препоръчват при пържене и печене месото да е на малки хапки, да се обръща по-често, а при готвене на фурна температурата да не надвишава 200 градуса.

9. Завършили сте висше образование

Ново изследване на учени от Университета “Харвард” показва, че хорат, които са се образовали повече от 14 г., при равни други условия живеят с около година и половина по-дълго. Защо? Колкото повече учите, толкова по-малко време имате за вредните навици като цигари и алкохол.

10. Наистина цените приятелите си…

Истинските емоционални връзки – в семейството и с приятелите са своеобразен буфер срещу стреса. Мисълта, че в труден момент има кой да застане до вас, е еднакво полезна както за умственото, така и за физическото здраве.

Хроничният стрес отслабва имунната система и води до по-бързо стареене на клетките, което според съвременни изчисления скъсява живота с 4 до 8 г.

Затова учените препоръчват наистина да си намерите приятели, които ще са до вас и в добро и в лошо, ще ви критикуват, но и ще изживявате заедно радостите.

11. … и те са здрави

Ако приятелите ви страдат от наднормено тегло, рискът и при вас да се появи такова нараства с над 50%, показва изследване, публикувано в New England of Journal of Medicine. Дори да ви звучи леко абсурдно, всъщност обяснението е напълно логично – за да живеете здравословно, трябва да поддържате контакти с хора, които имат подобни цели.

12. Обичате предизвикателствата

Хората , които притежават добра самодисциплина и са организирани, живеят по-дълго, а рискът от Алцхаймер при тях е по-малък с цели 89%, показва изследване на специалисти от Университета на Чикаго. Ако умеете да се съсредоточавате, това в крайна сметка означава, че използвате по-добре капацитета на мозъка си, тренирате го повече.

13. Нямате си домашна помощница

Прахосмукачката и бърсалката може и да не ви се струват най-добрите приятели, но всъщност не е точно така. Почистването на дома е много добър начин да изгорите доста калории без да е нужно да отделяте специално време за физически упражнения. Ако домашните задължения ви отнемат около час, значи сте се разделили поне с 300 калории и вероятно сте намалили риска от смърт с около 30%, показва изследване сред 70 и 80-годишни.

14. Ако сте дейна и активна натура

Значи сигурно имате позитивен поглед върху живота. Общителни и целеустремени сте. А този тип хора доказано живеят по-дълго от “затворените”.

Сигурно ще си помислите, че сте някъде по средата. И има голяма вероятност да сте прави – наистина повечето хора имат черти и от единия и от другия тип. Но ако се стремите да намирате нови цели и да ги постигате, значи сте на правилния път.

Жителите на Сардиния и Окинава, където има най-много столетници, твърдят, че работата им е много важна, но не и повече от това да прекарват достатъчно време със семейството, да търсят удоволствията от живота и да правят добро на другите.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: