Седем навика, които ни отнемат силите и здравето

Седем навика, които ни отнемат силите и здравето
Някои от тях могат да бъдат променени с минимални усилия
 
Всеки от нас има навици, които не само, че не допринасят за това да се чувства добре физически и емоционално, но съвсем реално способстват за намаляване на силите и провокират усещане за обща отпадналост на организма. Сред всички тези навици има 7, които са най-разпространени и то сред най-голяма група хора.

1. Редовно недоспиване.
По статистически данни, през 60-те години на миналия век хората са спали средно по 8 часа, а днес спим около 6,5 часа. Ние спим по-малко поради ускорения темп на живот, който ни принуждава да вършим все повече неща. Освен това се увеличава и броят на хората, които страдат от разстройство на съня, например на фона на някакъв стрес.
Много хора се опитват да компенсират недостига на сън през почивните дни и се предават на т.нар. “сънна булимия” – т.е. отспиват си до средата на съботата. От това няма особена полза. Недоспиването, натрупано в продължение на няколко дни, не може да се компенсира наведнъж. Организмът е способен да компенсира недостига на сън на следващия ден, а систематичната липса на такова “компенсиране” в продължение на няколко дни води до раздразнителност, потиснато състояние и затлъстяване.

2. Постоянен опит за отслабване с помощта на диети.
Привържениците на диетите могат да бъдат разделени на три групи. Хората от първата (те са най-малко) наистина успяват да отслабнат с помощта на диетите. При другите нищо не се получава и те забравят за опитите си за ограничаване на храната. Третата група постоянно си избира нови и все по-нови диети и всеки път започва всичко отначало.
Именно тези най-упорити привърженици на диетите се намират в рисковата група. Те постоянно изпитват чувство на вина и неудовлетвореност от неизпълнените задачи свързани с тяхното отслабване, опитват се да се накажат с още по-строга диета, страдат от постоянното чувство на глад (и често от недостиг на важни вещества). Колкото и да е банално, за пореден път трябва да се повтори, че диетата трябва да бъде балансирана, а опитите за отслабване трябва да бъдат съпроводени и от физическо натоварване.

3. Хроничните болки.
Някои хора изпитват хронични болки и с години отлагат посещението си в лекарския кабинет. Изследванията показват, че между пациентите с депресия, посттравматичен синдром и хронична болка има определено сходство. Това е т.нар. дезаптационна реакция, която се изразява в мускулна слабост, понижаване на апетита и либидото, намаляване на физическата активност, неспокоен сън и намаляване на концентрацията на вниманието. Човекът с тези симптоми постоянно се чувства изтощен, а това намалява качеството на неговия живот.

4. Навикът да се пие много кафе.
Кафето ни одобрява, но употребата на един литър кафе дневно отнема същата тази бодрост. Възниква ефектът на свикването и за да се чувстваме бодри ние трябва да изпивам все по-голяма доза, която не може да се увеличава до безкрай. Освен това употребата на напитки, съдържащи кофеин, засилва обезводняването.
Хората, които са силно пристрастени към кафето, трябва да го съчетават задължително с голямо количество вода. Водата няма да навреди и на тези, които не обичат кафе. Диетолозите съветват дневно да се изпиват поне 8 чаши вода.

5. Редовното приемане на енергийни напитки.
Те също не трябва да се приемат всяка сутрин. Приемайки този силен стимулатор човек получава своеобразен удар за организма. След подобно молибилизиране на вътрешните резерви, организмът с нуждае от възстановяване и почивка. В голяма опасност се намират черният дроб , нервната и сърдечно-съдовата система. Редовната употреба на тези напитки предизвиква зависимост и с времето те ободряват все по-малко.

6. Недостиг на кислород.
Недостигът на кислород от постоянното пребиваване в задушно помещение забавя обмена на веществата и води до повишаване на умората. Но за съжаление от съвета “да се разхождате повече след работа” не може да се възползва всеки човек. Затова трябва да търсите друг изход. Първо, съществуват кислородни коктейли и второ, можете можете да промените техниката си на дишане. През деня ние дишаме повърхностно и правим слабо вдишване. Отделяйте по няколко минути дневно, за да се “надишате”, правете бавни дълбоки вдишвания или се обърнете към релаксационната дихателна техника.

7. Недостиг на движения.
Заседналият начин на живот не икономисва силите: при липса на натоварване мускулите изгубват своя тонус, а в резултат на това изчезва и енергията. Още повече, че физическата активност не само понижава риска от сърдечно-съдови заболявания, но и риска от възникването на депресия . Освен това тя влияе и на продължителността на живота много по-силно, отколкото наличието на нормален индекс на телесна маса. С други думи, няма значение дали човекът е пълен или слаб, ако той прекарва много време в движение, ще живее по-дълго.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: