Остър дефицит на подготвени кадри по света и у нас

Инженери, мениджъри и занаятчии са най-търсени в момента на българския пазар на труда. Това сочат резултати от мащабно изследване на ManpowerGroup, обхванало 40 000 работодатели от 39 държави през първото тримесечие на 2011 г. Темата на изследването е да определи има ли недостиг на таланти и как това влияе на световния пазар на труда.

Резултатите за страната ни показват, че 42% от работодателите в България се затрудняват да намерят достатъчно подготвени кадри за позиции от ключово значение във фирмата си.

От началото на 2011 г. у нас най-търсени са инженери, мениджъри/директори, занаятчийски професии, секретарки, лични и административни асистенти, помощен персонал за офис дейности, техници, шофьори, IT специалисти, търговски представители, счетоводители и финансисти, машинисти/машинни оператори.

В световен мащаб един на всеки трима работодатели признава, че среща затруднения да попълни важни свободни позиции. В процентно отношение този дефицит е най-голям в Япония – 80%, Индия – 67%, Бразилия – 57%, Австралия – 54%, Тайван – 54%, Румъния – 53%, САЩ – 52%, Аржентина – 51%, Турция – 48%, Швейцария – 46%, Нова Зеландия – 44%, Сингапур – 44%, България – 42%, Хонг-Конг -42% и Мексико – 42%.

Най-малък недостиг на таланти декларират Полша – 4%, Ирландия –5%, Норвегия – 9% и Испания – 11%.

Като основни причини за откриването на добре подготвени кадри работодателите посочват:

– липса на подходящи кандидати, респективно недостиг на таланти – 55%.

– липса на опит – 44%.

– липса на „твърди“ или технически умения – 32%.

– условието от страна на кандидатите за по-високо заплащане -20%.

Фактът, че компаниите цитират липсата на умения или опит като причина за надостига на таланти трябва да е предупредителен сигнал за организациите, образованието, правителството и всички нас, коментира Надя Василева, управляващ директор на Manpower България.

За да се справят някак със ситуацията българските работодатели в момента прибягват до компромисни решения като назначават служители, които нямат пълния капацитет от умения за дадена позиция, но имат потенциал за развитие (59%); осигуряват допълнителни обучения на настоящите си служители, за да попълнят свободните позиции (29%) или променят стратегиите си за реклама и подбор на персонал (26%).

Публикацията е от списание Мениджър на 31.май.2011г.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: